Doza mortală de venin din sondajul CBS-AXA     
Martie 2nd, 2011             
Motto:
Vinu-i bun, ocaua mică,
bea voinicul până pică
Folclor
Contrar tuturor  sondajelor de până acum cel realizat de  CBS-AXA arată că 40  la sută  din cetăţenii Republicii Moldova vor unire  cu Federaţia Rusă.   În acelaşi timp, pentru integrarea  europeană  pledează doar 28  la sută  din cei chestionaţi. 
Toate aceste procente contrazic până şi datele  prezentate de   CBS-AXA  care acum câteva luni arăta că aproape jumătate din populaţia   Republicii Moldova optează pentru aderarea la UE. Potrivit celorlalte   sondaje, realizate de-a lungul ultimilor ani, circa două treimi din   cetăţeni se pronunţă pentru integrarea europeană. 
Sondajul CBS-AXA e ca un pahar plin cu vin  robust şi  aromat  în  care discret s-au turnat  câteva picături de arsenic.  E o băutură  grozavă, gustoasă şi plăcută. Atâta doar că-i vicleană.  Te desfată, te  ameţeşte, ca apoi să te ucidă. 
Ar fi hilar să comentez  studiul prezentat de  CBS-AXA. E o făcătură.   Spun asta nu pentru că  sondajul ar fi mincinos de la un capăt la  altul. Dimpotrivă. 
În multe privinţe, chiar   pare să fie credibil.   Unde mai pui că anterior această instituţie de cercetare sociologică,  orice s-ar spune, a dovedit profesionism. Şi acum nu avem niciun motiv  să presupunem că  s-ar fi  descalificat subit. 
Altceva s-a întâmplat. CBS-AXA, politiceşte vorbind,  s-a prostituat  pentru a ne servi un produs otrăvit într-un ambalaj strălucitor. Şi a  făcut uz de o metodă clasică de  dezinformare a electoratului, de  intoxicare a presei şi clasei politice.
Publicului i s-au servit rezultatele  aparent corecte şi verificabile  ale unui sondaj de opinie. Însă printre acestea au fost strecurate cu  bună ştiinţă câteva informaţii supte din deget.  Contrar tuturor  sondajelor de până acum, de exemplu, cel realizat de CBS-AXA arată că 40  la sută  din cetăţenii Republicii Moldova vor unire cu Federaţia Rusă.   În acelaşi timp, pentru integrarea  europeană pledează doar 28  la sută  din cei chestionaţi. 
Toate aceste procente contrazic până şi datele  prezentate de   CBS-AXA care acum câteva luni arăta că aproape jumătate din populaţia  Republicii Moldova optează pentru aderarea la UE. Potrivit celorlalte  sondaje, realizate de-a lungul ultimilor ani, circa două treimi din  cetăţeni se pronunţă pentru integrarea europeană. 
Ca numărul partizanilor UE să se înjumătăţească în favoarea Rusiei  într-un răstimp scurt, trebuia să se întâmple un  adevărat cataclism.   Şi mai curios este faptul că celelalte cifre   n-au suferit schimbări  spectaculoase. Bazinele electorale ale partidelor, de exemplu,  practic  nu s-au modificat. De unde şi concluzia că la mijloc e o lucrătură  impardonabilă.
Acest sondaj scandalos nu trebuie să ne mire. Studiul CBS-AXA  a fost  realizat în cadrul Monitorului Euro-asiatic, finanţat, la rândul său,  de mai multe fundaţii ruseşti. Este una din multiplele acţiuni  subversive dintr-un război psihologic pe care îl poartă Kremlinul  împotriva Republicii Moldova. 
De la un timp încoace, aşa cum am arătat şi cu alte ocazii, Moscova a  împânzit  teritoriul dintre Prut şi Nistru cu o puzderie de fundaţii,  asociaţii şi alte organizaţii nonguvernamentale care caută, pe diferite  căi, să descurajeze aici elanul european şi conştiinţa de sine  românească. În fruntea acestei campanii diversioniste se află fondul  ”Priznanie” care, în alegerile parlamentare din noiembrie, a sprijinit  PCRM, precum şi alte forţe politice anti-europene şi anti-româneşti.
Scrutinul este  de domeniul trecutului, dar nu şi proiectul rusesc de  pervertire a  societăţii moldoveneşti. Se vede că Moscova are aici mult  de lucru pe care îl face cu mâinile falselor sale organizaţii  nonguvernamentale. Între acestea s-a înregimentat se vede că  şi  CBS-AXA. Sondajul ei nu face nicio para chioară. E  o înşelăciune  ordinară. Dar oricum, fiţi atenţi. Nu consumaţi erzaţuri ruseşti.
Petru BOGATU
pentru Radio Vocea Basarabiei.

