Vizita la Bruxelles şi manipulările premierului Vlad Filat
de Denis Cenusa (19-9-2010)\Alt punct de destinaţie a premierului “călător”, după “multpromiţătoarea” Chină, a fost Bruxellul, unde Filat se simte mai confortabil, având susţinerea riscant de largă şi slab condiţionată a instituţiilor europene, începând cu legislativul european şi terminând cu pleiada de comisari europeni simpatizanţi ai transformărilor democratice de la Chişinău din anul 2009.
Foaia de parcurs privind liberalizarea vizelor un fapt “(im)probabil”?
Majoritatea datelor despre cele întâmplate la Bruxelles cu participarea bunului nostru “premier-administrator”, mai nou şi “călător”, le accesăm de pe pagina oficială a Guvernului Republicii Moldova, de unde s-au inspirat şi sursele mass-media care au răspândit în grabă informaţia că “foaia de parcurs privind liberalizarea vizelor pentru cetăţenii moldoveni” o vom obţine deja în luna octombrie a acestui an. Partea rea a lucrurilor este că atât pe pagina Guvernului, cât şi pe paginile credulelor surse media, care din imprudenţă sau intenţionat au diseminat această “noutate”, s-a scris că acest lucru a fost anunţat de Comisarul european pentru Afaceri Externe, Cecilia Malmstrom. Scanând pagina oficială a doamnei Comisar [1], nu descoperim niciun comunicat de presă pe marginea întrevederii cu premierul moldovean. Mai mult decât atât, acolo nu găsim nici declaraţii de presă sau orice alt material care ar confirma cumva faptul că Moldova primeşte în octombrie multdorita “foaie de parcurs”.
Perseverenţa cu care premierul liberal-democrat şi echipa lui acţionează pentru a avansa negocierile privind liberalizarea vizelor cu UE nu este deloc lipsită de logică. Or, aceasta prezintă un obiectiv hiper-atractiv din perspectivă politică şi electorală, ce va consolida puternic poziţia PLDM înainte de alegerile anticipate. Având la mână “un document” concret care ar permite liberalizarea circulaţiei moldovenilor în Europa, liberal-democraţii îşi pot asigura loialitatea unei bune părţi de electorat, nu doar a celui de centru-dreaptă, punându-i în încurcătură pe colegii de Alianţă, separaţi din considerente obiective de “îndepărtatele” afaceri de stat legate de integrarea europeană a R. Moldova, unde timp de un an regulile au fost dictate de “tabăra lui Filat”.
Cu toate acestea, distribuirea avantajelor şi costurilor politice interne nu trebuie să afecteze deloc starea de fapt şi substanţa reală a relaţiilor cu factorii europeni. Or, rezultatul întrevederii Filat-Malmstrom nu a fost definitivarea şi lansarea “foii de parcurs” privind liberalizarea, ci evaluarea stadiului de pregătire pentru eventualul “document”. Potrivit comunicatului de presă emis de Guvernul RM, constatăm că părţile au discutat despre implementarea la nivel naţional a reformelor în domeniul justiţiei şi afacerilor interne. În continuare, conform aceleiaşi surse, aflăm că în luna octombrie va fi elaborat un raport de evaluare ce va cuprinde datele colectate de cele două misiuni ale experţilor europeni la faţa locului. După publicarea acestuia se va putea trece la o fază operaţională, cu adoptarea unui plan de acţiuni care odată îndeplinit va permite liberalizarea vizelor.
Dăcă rezumăm cele menţionate mai sus nu deducem niciun termen precis, niciun angajament concret din partea europenilor privind acordarea “foii de parcurs”, cu excepţia abstractei luni octombrie, în care fizic este improbabilă elaborarea, examinarea şi adoptarea acestui document, în primul rând din cauza birocraţiei europene. În loc de mesaje echilibrate şi realiste, la Chişinău vedem exaltări nejustificate în rândul presei pro-guvernamentale şi acelei părţi a mass-media care mediatizează “dorinţele drept fapte deja împlinite”.
Interpretările exagerate din partea presei nu sunt întâmplătoare, fiind cauzate de preluarea oarbă a informaţiei oferite cu generozitate de serviciul de presă al Guvernului, care în cele din urmă nu a reuşit să explice desluşit semnificaţia şi perspectivele apărute după întrevederea Filat-Malmstrom.
Riscul care paşte Guvernul este că “umflă” artificial optimismul electoratului, jucând în mod obraznic cu dezideratele acestora în domeniul liberalizării vizelor, punând într-o postură incomodă partenerii europeni, asupra cărora astfel se exercită presiuni publice inutile şi iritante pentru a împinge cât mai repede un document extrem de tehnic şi mai puţin politic.
Posibil, jocul merită acest risc, pentru că miza este “colonizarea verde” a Parlamentului de către PLDM, dacă nu, cel puţin accederea în componenţă numerică identică.
Pagina electronică a guvernului sau pagina personală a PLDM?
Folosirea serviciului de presă al Guvernului pentru a crea o percepţie favorabilă în rândul publicului s-a observat şi în alte cazuri. Deşi, nu reprezintă un eveniment de importanţă majoră pentru ţară, fiind irelevantă pentru activitatea nemijlocită a Guvernului, reuniunea şefilor de ţară şi de guvern ai Partidului Popular European, organizată la Meise, informaţia despre aceasta a fost difuzată de către serviciul de presă a executivului moldovean. Având tentă politică evidentă, evenimentul putea fi popularizat doar pe pagina electronică a PLDM, însă probabil la indicaţia cuiva detaliile despre “adunarea Partiditului Popular” au fost ilustrate şi pe pagina oficială a Guvernului.
Inadmisibil pentru statele europene ale căror lideri politici au asistat la fel la acest eveniment, dar posibil în cazul Moldovei, depistăm un fel de trafic de influenţă, cauzat posibil de dorinţa echipei lui Filat de a lustrui imaginea premierului liberal-democrat, care s-a aflat în compania “greilor politici europeni” (Merkel, Berlusconi, Barroso, Buzek şi alţii).[2] Semnalul dat denotă cât de mare este tentaţia de a folosi resursele administrative în scopuri electorale, dar şi cât de miopi sunt reprezentanţii presei care nu sesizează asemenea lucruri.
Tăcere sau spusul jumătăţilor de adevăr
Vizita “triumfală” a premierului “călător” la Bruxelles a dat lumină peste un alt aspect îngrijorător legat de accesul la informaţie pentru cetăţeni. Pentru guvernarea anterioară era o normalitate să afişeze doar informaţia favorabilă, lăsând în umbră aspectele mai problematice şi chestiunile condamnabile. De acest viciu se pare însă că nu s-au debarasat nici actualii guvernanţi, care pretind că sunt sinceri în totalitate cu publicul şi le aduc la cunoştinţă tot ce ţine de actul de guvernare.
Dacă este să dăm crezare celor scrise în comunicatele de presă ale Guvernului RM, atunci preşedintele Parlamentului European, Jerzy Buzek, cu care s-a întâlnit la Bruxelles cu premierul Filat, a exprimat doar note încurajătoare exclusiv la adresa Guvernului RM. Şi mai mult, Buzek “i-a urat succes lui Vlad Filat”, în contextul alegerilor parlamentare apropiate. Accesând pagina oficială a preşedintelui Parlamentului European, descoperim altă realitate, mult mai credibilă.
În primul rând, toate adresările sunt făcute Moldovei, adică întregii guvernări, dar nicidecum nu aparte Guvernului lui Filat. [3]
Totodată, Buzek dă dovadă de profund pragmatism, dar şi de o doză mică de pesimism, referindu-se la aspiraţiile europene ale RM, care potrivit lui pot fi realizate în rezultatul unei “munci asidue”. În versiunea executivului moldovean, preşedintele legislativului UE ar fi spus că “visul cetăţenilor moldoveni, poate fi realizat pas cu pas, prin acţiuni concrete”. Din punctul de vedere al structurii şi conţinutului mesajului vedem o diferenţă esenţială dintre afirmaţiile reale ale oficialul european şi interpretările administraţiei guvernamentale de la Chişinău, care posibil nu doreşte să descurajeze cetăţenii europtimişti, care în ultimul timp s-au diminuat până la 60-65% conform sondajelor. Adică, guvernanţii preferă să spună că vom merge pas cu pas şi într-o bună zi vom ajunge în UE, decât să fie sinceri mărturisind că pentru a realiza acest obiectiv trebuie să se muncească din greu (şi asta trebuie să o facă şi populaţia).
Pentru a nu arăta că europenii sunt dezamăgiţi de rezultatele referendumului, serviciul de presă al Guvernului, “accidental” a omis supărarea lui Buzek referitor la plebiscit şi la faptul că la urne s-au prezentat un număr mic de votanţi.[4] În acelaşi sens, a fost trecută cu vederea menţiunea importantă a oficialului european de a “păstra unitatea politică de către liderii politici”, necesară pentru a continua reformele politice şi constituţională.
Este vorba de o simplă scăpare, incompetenţă a administraţiei guvernamentale sau o redactare “politică” a comunicatului de presă cu privire la întrevederea Buzek-Filat? Faptul că serviciul de presă a subliniat sprijinul lui Buzek pentru Filat la viitoarele alegeri anticipate demonstrează că este vorba de ultima variantă, adică redactarea “politică” a mesajului pe care din numele Guvernului RM, a diseminat-o echipa lui Filat. Reieşind de la această premisă, este clară intenţia acesteia de a strânge în mod egoist toţi “laurii” de pe urma negocierilor cu europenii, dar şi de a imita creditarea cu susţinere europeană exhaustivă a unui singur partid şi anume PLDM.
Concluzionăm cu îngrijorare cât de firav este controlul asupra imixtiunii factorului politic în actul de guvernare, chiar şi în perioada guvernării Alianţei pentru Integrare Europeană. Din păcate, aceste devieri sunt cauzate şi de monitorizarea defectuoasă a guvernanţilor de către presa locală, dar şi de loialitatea partenerilor europeni, care se abţin de la critici mai dure pentru a nu favoriza din întâmplare comuniştii concentraţi pe revenirea la conducerea ţării.
Referinţe:
1. Pagina oficială a Comisarului pentru Afaceri Externe, Cecilia Malmstrom, http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/malmstrom/media/default_en.htm
2. EPP leaders meet for Party Summit ahead of European Council, in Meise, http://epp.eu/press.asp?artid=1448&fullview=1
3. President Jerzy Buzek on the meeting with Vlad Filat, Prime-Minister of Moldova, http://www.europarl.europa.eu/president/view/en/press/press_release/2010/2010-September/press_release-2010-September-18.html;jsessionid=444F3ED8D7132A0E35E78403AD136CC0
4. Buzek: “I regret that the constitutional referendum in Moldova failed because of a low turnout. Political leaders should stay united and continue necessary reforms: constitutional and political.” http://www.europarl.europa.eu/president/view/en/press/press_release/2010/2010-September/press_release-2010-September-18.html;jsessionid=444F3ED8D7132A0E35E78403AD136CC0